Resum d’activitats

  • | |

    La resposta a l’emergència social

    La resposta a l’emergència social

    Barcelona Tribuna

    Hora
    Tipus de publicació

    Resum d’activitats

    Hora
    Data

    03-11-2020

    Representants de les principals entitats socials del nostre país van participar, dimarts 3 de novembre, a la primera edició del fòrum Barcelona Tribuna del curs 2020-2021. Sota el títol “La resposta a l’emergència social”, Salvador Busquets, director de Càritas; Enric Morist, coordinador general de la Creu Roja Catalunya; i Marc Simón, sotsdirector general de la…

    L’acte es va celebrar al Palau Macaya de la Fundació “la Caixa” i va ser presentat per Miquel Roca i Junyent, president de la Societat Econòmica Barcelonesa d’Amics del País, que va elogiar la gran tasca que estan duent a terme les organitzacions socials per “enderrocar les muralles de la desigualtat.”

    El debat, moderat per Enric Sierra, director adjunt de La Vanguardia, va comptar també amb la participació de Lluís Fatjó, director del Banc dels Aliments, Albert Quiles, director d’Amics de la Gent Gran; Jaume Castro, representant de la Comunitat de Sant Egidi; Josep Gassó, de la Fundació Catalana de l’Esplai; Rafa Ruiz, relacions institucionals de la Fundació Pere Tarrés; i Francina Alsina, presidenta de la Taula del Tercer Sector.

    La Covid s’ha acarnissat especialment amb els més vulnerables. Més de set-centes mil persones estan sent ateses avui a Catalunya per les entitats socials. Però la pobresa i la desigualtat no són problemes nous en el nostre país, sinó que ja els arrosseguem des de la passada crisi i, amb la pandèmia, s’han agreujat. És per això que Fransina Alsina, presidenta de la Taula del Tercer Sector, reclama una resposta “radicalment diferent al que s’ha fet fins ara, amb l’impuls de polítiques que vagin a l’arrel”.

    En aquest sentit, Salvador Busquets, de Cáritas Barcelona, va afirmar que, segons un estudi d’aquesta entitat, la meitat de la població vulnerable no té accés a la renda mínima. “No acaba de quallar una resposta col·lectiva que permeti eradicar la fractura social existent. Cal una actitud proactiva de les Administracions Públiques”.

    Al seu torn, Marc Simón, de la Fundació “la Caixa”, va afegir que “si actuem organitzadament, actuarem millor. Tot i tenir objectius comuns, ens manca col·laboració entre els diferents programes socials”.

    Tots els participants a la taula rodona van elogiar la gran tasca que duu a terme el voluntariat. “La societat civil és forta i l’hem de protegir, amb beneficis fiscals per als donants i amb el reconeixement del voluntariat com a institució” va demanar Enric Morist, de la Creu Roja.

    En aquesta línia, Josep Gassó, de Fundesplai, va reivindicar el Pla Estratègic català per a la cohesió social 2021-2023 i la Llei del Tercer Sector, per tal d’enfortir-lo econòmicament i institucionalment, com a garant de la igualtat, la justícia social i la democràcia.

    “La gent gran és un dels col·lectius que més ha patit”, va afirmar Albert Quiles, d’Amics de la Gent Gran. 330.000 persones grans viuen soles. Segons dades d’abans de la Covid, un 40% ja patia sentiment de soledat, un sentiment que s’ha intensificat amb la pandèmia. És necessari “reforçar amb vehemència la igualtat de cures i l’accés digne a la sanitat universal, per fer caure el mur que ens separa dels ancians, els immigrants i dels infants més vulnerables”, va demanar Jaume Castro, representant de la Comunitat de Sant Egidi.

    En relació a la pobresa infantil, aquesta representa un 30% a Catalunya.  I el fracàs escolar és del 20%. Són dades esfereïdores que exigeixen un pacte per a l’educació formal i no formal, segons Rafa Ruiz, de la Fundació Pere Tarrés.

    Miquel Roca i Junyent va tancar l’acte apel·lant a l’entesa entre els polítics per tal de buscar solucions efectives. I va demanar no utilitzar la crisi com element de confrontació.

    Subscriu-te al butlletí

    Subscriu-te als nostre butlletí per estar al dia de tot el que fem. Pots rebre el butlletí d’Amics del País i de Barcelona Tribuna, amb informació sobre les nostres activitats i notícies destacades, les convocatòries i novetats de les conferències que organitzem.

  • | |

    Barcelona i Madrid: trajectòries econòmiques creuades

    Barcelona i Madrid: trajectòries econòmiques creuades

    Comissió d’Economia

    Hora
    Tipus de publicació

    Resum d’activitats

    Hora
    Data

    29-10-2020

    El passat dijous 29 d’octubre, la comissió d’Economia d’Amics del País va organitzar el primer #debatamicsdelpaísonline, titulat “Barcelona i Madrid: trajectòries econòmiques creuades”. L’acte va comptar amb la participació d’Andrés Rodríguez-Pose, professor de Geografia Econòmica de la London School of Economics i coautor de l’estudi Reversal of economic fortunes: Institutions and the changing ascendancy of…

    Barcelona, al principi de la transició, estava predestinada a ser motor de canvi d’una nova Espanya oberta i moderna. Era una ciutat amb un fort caràcter identitari, amb una base industrial consolidada i amb un teixit emprenedor amb forts vincles amb els mercats europeus.

    En canvi, Madrid tenia una classe política dèbil i desacreditada i una elit econòmica molt feble. No obstant, des de la dècada dels vuitanta fins a l’actualitat, Madrid ha aconseguit créixer per sobre de Catalunya.

    El factor capital, el sistema d’infraestructures radial, que convergeix a Madrid, i les economies d’aglomeració poden haver contribuït al a facilitar l’impuls econòmic de Madrid, però la principal causa, segons Andrés Rodríguez-Pose, és una “deriva institucional”.

    Durant la dècada dels vuitanta, a Madrid van emergir diferents grups econòmics, socials i culturals, molt petits i sense capacitat d’exercir el poder sobre la resta, que va propiciar la interacció entre ells i la experimentació. Més tard, el govern espanyol va aconseguir consolidar aquest dinamisme econòmic.

    Per contra, a Barcelona existien elits molt potents i excloents, que no afavorien la interacció i innovació. A banda, “l’augment del catalanisme va polaritzar encara més la societat catalana, ja dividida, desembocant en un conflicte polític i social, que en va limitar el potencial de creixement econòmic”, va sentenciar el professor.

    Però Andrés Rodríguez-Pose avisa que tant Madrid com Barcelona fa temps que estan perdent competitivitat. “Espanya té capacitat d’albergar més d’una ciutat líder” però calen reformes urgents.  “Cal solucionar els dèficits d’inversió en capital humà i innovació” i apostar per una política industrial adequada.

    Subscriu-te al butlletí

    Subscriu-te als nostre butlletí per estar al dia de tot el que fem. Pots rebre el butlletí d’Amics del País i de Barcelona Tribuna, amb informació sobre les nostres activitats i notícies destacades, les convocatòries i novetats de les conferències que organitzem.

  • | | |

    ‘¿Cómo relanzar juntos la UE?’ | Barcelona Tribuna online amb Wolfgang Dold

    ‘¿Cómo relanzar juntos la UE?’ | Barcelona Tribuna online amb Wolfgang Dold

    Barcelona Tribuna

    Hora
    Tipus de publicació

    Resum d’activitats

    Hora
    Data

    09-07-2020

    L’ambaixador d’Alemanya a Espanya, Wolfgang Dold, va participar dijous passat, 9 de juliol, a la cinquena edició online del fòrum Barcelona Tribuna. Sota el títol ¿Cómo relanzar juntos la UE?, Wolfgang Dold va exposar els objectius que guiaran la presidència alemana de la Unió Europea per als propers 6 mesos. L’acte va comptar també amb…

    Miquel Roca i Junyent, president de la Societat Econòmica Barcelonesa d’Amics del País, va aprofitar la seva intervenció de presentació de l’acte per demanar solidaritat i capacitat d’entesa per tal de continuar enfortint el projecte europeu, imprescindible per “garantir la pau i les llibertats en un context de crisi generat per la pandèmia de la Covid-19. (…) O solidaritat o populisme”, va sentenciar.

    Sortir de la crisi més forts, més sobirans i més solidaris” és l’objectiu d’Alemanya durant la seva presidència de torn de la Unió Europea segons l’ambaixador Dold. Per això volen impulsar l’acord polític sobre el Fons de Reconstrucció i el marc financer plurianual abans de les vancances d’estiu, que ha d’articular-se entorn a dos eixos fonamentals: canvi climàtic i transformació digital.

    Per la seva banda, Joan Majó va afirmar que “estem en un punt molt crític de la història de la UE. Si no aprofitem aquest moment per enfortir-la, estem abocats a la seva desmembració i, aleshores, ens costarà molt reconstruir-la”. “Necessitem unitat i solidaritat” va sentenciar Dold.

    “Solidaritat no vol dir benevolència” va matisar Dold. Cal treballar per reindustrialitzar Europa a través de la innovació, la recerca, l’alta tecnologia, l’energia verda i la mobilitat sostenible. És necessari “el renaixement de la política industrial” per fer front als centres d’innovació que ja existeixen fora de la Unió Europea. “El projecte europeu ha de ser un projecte sostenible” i, en aquest sentit, Espanya hi pot jugar un paper de lideratge important.

    Per la seva banda, Enric Juliana va afirmar que des que es va anunciar el passat 18 de maig la proposta impulsada per la canciller Angela Merkel i el president francès, Emmanuel Macron, alguna cosa va canviar a Espanya. “La política espanyola sempre tendeix al soroll, però des que s’ha començat a dibuixar un horitzó europeu, s’ha començat a parlar de la necessitat de pactes”, va sentenciar.

    Sobre l’aprovisionament massiu d’una possible vacuna o tractament eficaç contra la Covid-19, l’ex-embaixador Carles Casajuana va expressar la necessitat d’un acord entre tots els estats membres per comprar i distribuir de manera equitativa entre tots els ciutadans europeus.

    Subscriu-te al butlletí

    Subscriu-te als nostre butlletí per estar al dia de tot el que fem. Pots rebre el butlletí d’Amics del País i de Barcelona Tribuna, amb informació sobre les nostres activitats i notícies destacades, les convocatòries i novetats de les conferències que organitzem.

  • | | |

    ‘Catalunya en pausa: com ens reactivem’ | Barcelona Tribuna amb Àngels Chacón

    ‘Catalunya en pausa: com ens reactivem’ | Barcelona Tribuna amb Àngels Chacón

    Barcelona Tribuna

    Hora
    Tipus de publicació

    Resum d’activitats

    Hora
    Data

    29-06-2020

    La consellera d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya, Àngels Chacón, va participar en una nova edició del Barcelona Tribuna en format online. Sota el títol “Catalunya en pausa: com ens reactivem”, la sessió també va comptar amb la presència de l’economista i professor de l’IESE Business School, Xavier Vives, i el sotsdirector de…

    Després de la introducció del president de la Societat Econòmica Barcelonesa d’Amics del País, Miquel Roca, la consellera va defensar la “diversificació” de l’economia catalana on “cap dels sectors representa més del 15% del PIB”. Tot i així, va reconèixer que “som conscients de ser una economia de petita i mitjana empresa i molt internacionalitzada”, fet determinant perquè “la resiliència a moltes empreses hagi estat difícil”, va apuntar.

    Durant la conferència tots els participants van coincidir en que la pandèmia ha deixat un complex escenari per al teixit productiu, encara que Chacón va aclarir que Catalunya té els actius suficients per poder remuntar: “L’ecosistema el tenim. Ara hem de prioritzar on invertim i quines polítiques públiques es realitzen per reactivar l’economia”, va explicar. La consellera també va posar l’accent en la importància d’aquests pròxims mesos i anys perquè “ens estarem jugant què volem ser en aquesta nova economia: un objecte o un subjecte”. 

    Tot i defensar que la Generalitat“ha fet els deures”, va admetre que “el punt feble és que no tenim prou finançament”, malgrat haver afirmat prèviament que caldrà una major despesa pública “sense precedents” per “apaivagar” els efectes de la pandèmia. En aquest sentit, va demanar que els ajuts que rebi Espanya siguin “territorialitzats”, tenint en compte els “actius industrials i les estratègies de futur”, a més de reclamar que siguin directes i que “intentin diversificar els models de negoci”. Un punt de vista compartit per Xavier Vives, que va afegir que a més de la falta de finançament, hi havia una clara manca de “centres de decisió”, especialment en sectors com l’automoció, i en al·lusió directe al cas Nissan.

    Precisament, la desindustrialització del territori català també fou centre de debat. De fet, Chacón va admetre que “és molt difícil que Nissan vulgui seguir treballant a Catalunya perquè es una decisió global”, on no els havien “escoltat gaire”. Tot i confirmar que la Generalitatcontinuarà “insistint” per evitar la marxa del fabricant japonès, va afirmar que “el món de l’automoció no s’acabarà aquí a Catalunya amb Nissan”. A més, va destacar el potencial de la indústria de la mobilitat on “tenim molts actius a jugar”.

    L’actual crisi també ha posat de manifest la dependència de l’exterior: “hem vist que penjàvem del material internacional i això no ens pot tornar a passar”, va manifestar la consellera. Per la seva banda, el professor de l’IESE va obrir la porta a una possible relocalització de les activitats econòmiques que se n’havien anat perquè “tothom voldrà que les cadenes de valor siguin més curtes i properes”. Segons Chacón, “alguns fabricants s’estan plantejant buscar proveïdors locals”.

    Sobre el turisme, la consellera va detallar que hi havia un pla estratègic i un “conjunt d’accions” basades en les 4D: diversificar, desconcentrar, desestacionalitzar i incrementar la despesa”, encara que “evidentment ara haurem de modificar-les”, en referència a l’afectació del Covid-19 al sector.

    Subscriu-te al butlletí

    Subscriu-te als nostre butlletí per estar al dia de tot el que fem. Pots rebre el butlletí d’Amics del País i de Barcelona Tribuna, amb informació sobre les nostres activitats i notícies destacades, les convocatòries i novetats de les conferències que organitzem.

  • | | |

    ‘COVID-19: la encrucijada de la OMS’ | Barcelona Tribuna amb Maria Neira

    ‘COVID-19: la encrucijada de la OMS’ | Barcelona Tribuna amb Maria Neira

    Barcelona Tribuna

    Hora
    Tipus de publicació

    Resum d’activitats

    Hora
    Data

    17-06-2020

    La directora de Medi Ambient, Canvi Climàtic i Salut de l’Organització Mundial de la Salut(OMS), la Dra. María Neira, va participar en un nou Barcelona Tribuna online, on va pronunciar la conferència ‘COVID-19: la encrucijada de la OMS’ . La sessió també va comptar amb la presència de el cap de Medicina Preventiva i Epidemiologia…

    La Dra. MaríaNeira va començar la seva intervenció confessant ser una ‘apassionada’ de l’OMS i va defensar que l’organisme mundial no va arribar tard declarant l’epidèmia global el 30 de gener, amb només vuitanta infectats i cap mort fora de la Xina; “ haver-la declarat abans ens hagués restat credibilitat‘. També va retreure als països occidentals que després d’aquesta declaració van tenir dos mesos i mig per preparar-se i respondre a la situació de pandèmia.

    Per la seva banda, el Dr. Trilla també va afirmar ser ‘un ferm defensor de l’OMS’, tot i que va afegir un punt d’autocrítica al reconèixer que ‘nosaltres mateixos, els Estats, li hem imposat moltes limitacions, força disfuncions i una excessiva burocràcia‘.

    Pel que fa a un possible rebrot a Europa a la tardor, la directora de Medi Ambient, Canvi Climàtic i Salut de l’OMS va confirmar que es contempla com a “un escenari possible” tot i que ‘no serà de la mateixa intensitat que al març perquè ara estem completament dotats‘. En aquest sentit, també va voler explicar que un rebrot no és sinònim de confinament total, ja que ‘no podem viure permanentment confinats ni amagar-nos del virus” que segueix circulant per tots els continents.

    A principis de l’any que ve’ és possible obtenir una vacuna eficaç, va respondre la Dra. Neira preguntada sobre aquest tema per un espectador. A més, va afirmar que l’OMS està treballant perquè la seva distribució sigui el més ‘equitativa’ possible i evitar així una ‘carrera’ on només se’n beneficiïn els països rics.

    Sobre les polèmiques declaracions del president dels Estats Units, Donald Trump, de retirar el seu suport a l’OMS, Neira va expressar que no van rebre cap notificació al respecte i que per a l’organisme, Estats Units segueix sent estat membre.

    Finalment, la propagació del coronavirus a través del menjar també va ser font de debat després que Pequín relacionés el nou brot en el principal mercat de la ciutat amb el salmó importat. En aquest sentit, l’experta en salut global es va mostrar molt prudent i ha sostingut que de moment, no hi ha evidència que es transmeti través del menjar’.

    Subscriu-te al butlletí

    Subscriu-te als nostre butlletí per estar al dia de tot el que fem. Pots rebre el butlletí d’Amics del País i de Barcelona Tribuna, amb informació sobre les nostres activitats i notícies destacades, les convocatòries i novetats de les conferències que organitzem.

  • | | |

    ‘Reflexions ètiques sobre la pandèmia’ | Barcelona Tribuna amb Marc Antoni Broggi

    ‘Reflexions ètiques sobre la pandèmia’ | Barcelona Tribuna amb Marc Antoni Broggi

    Barcelona Tribuna

    Hora
    Tipus de publicació

    Resum d’activitats

    Hora
    Data

    28-05-2020

    El president del Comitè de Bioètica de Catalunya, el Dr. Marc Antoni Broggi, va participar en un nou Barcelona Tribuna online, on va pronunciar la conferència ‘Reflexions ètiques sobre la pandèmia’. La sessió també va comptar amb la presència de la cap de servei d’urgències de l’Hospital Trias i Pujol, la Dra. Anna Carreras; el…

    Després de la presentació del president de la Societat Econòmica Barcelonina d’Amics del País, Miquel Roca, el Dr. Broggi va iniciar la seva intervenció amb un repàs dels principals dilemes que han anat aflorant durant el període de confinament com, per exemple, la pèrdua de drets fonamentals. ‘El bé comú s’ha identificat ràpidament amb la protecció sanitària que la societat necessitava i això ha arraconat la llibertat de moviment, de relacionar-se‘, ha subratllat. Pel que fa a la manca de privacitat a causa del seguiment mitjançant dispositius de geolocalització, ha apuntat que ‘pot haver-hi raons que ens facin utilitzar formes de control per evitar la propagació d’una pandèmia com aquesta, però han de ser proporcionades‘.

    La impossibilitat d’acomiadar-se dels éssers estimats també ha estat una de les polèmiques que ha portat el brot de Covid-19. ‘On és el límit entre la seguretat i el dolor infinit de morir sol?‘, es preguntava Macpherson. Segons Ramon Maria Nogués, el no poder acompanyar els morts ‘és un dels fets més dolorosos en la història d’aquestes pèrdues’. Per la seva banda, la Dra. Carreras ha explicat que a l’Hospital Trias i Pujol van decidir deixar passar un familiar dels malalts ‘a la fi de la seva vida’ perquè ‘no podíem deshumanitzar tant l’atenció en nom de la seguretat clínica‘.

    El paper exercit pels mitjans de comunicació va ser un altre dels temes tractats i que han cobrat especial rellevància en aquest període. ‘Hem fet el que hem pogut’, ha sostingut Macpherson, en al·lusió al ritme frenètic i a la ‘fam d’informació‘ que hi ha hagut des d’un principi. La redactora deLa Vanguardia també va confessar que ‘hem treballat sense saber en quin dia vivíem, hem perdut totalment la noció de el temps’.

    Finalment, els participants del debat van reflexionar sobre si el món després d’aquesta pandèmia serà diferent o no canviarà gaire. El president del Comitè de Bioètica de Catalunya va afirmar la necessitat de ‘preservar l’estat del benestar‘, en referència als serveis bàsics de salut, educació i la cura de les persones dependents. Un punt en què va coincidirla Dra. Carreras, que va admetre a més que la situació els ha portat ‘al límit’ i que hauran de reinventar-se i buscar noves maneres de treball. Per la seva banda, Nogués es va mostrar més escèptic a l’afirmar que ‘els humans tenim la memòria curta i em temo que la gent no se’n recordarà del que ens ha passat’. Una visió compartida per Macpherson, que va reconèixer que ‘tindrem molt coneixement, però no canviarà gran cosa. Volem oblidar aquest malson’, va sentenciar.

    Subscriu-te al butlletí

    Subscriu-te als nostre butlletí per estar al dia de tot el que fem. Pots rebre el butlletí d’Amics del País i de Barcelona Tribuna, amb informació sobre les nostres activitats i notícies destacades, les convocatòries i novetats de les conferències que organitzem.

  • | | |

    ‘Europa després de la Covid-19’ | Barcelona Tribuna amb Cristina Gallach

    ‘Europa després de la Covid-19’ | Barcelona Tribuna amb Cristina Gallach

    Barcelona Tribuna

    Hora
    Tipus de publicació

    Resum d’activitats

    Hora
    Data

    13-05-2020

    La secretària d’Estat d’Afers Exteriors, Cristina Gallach, va participar en el primer Barcelona Tribuna online, on va pronunciar la conferència ‘Europa després de la Covid-19’. La sessió també va comptar amb la presència dels corresponsals de La Vanguardia a Roma (Anna Buj), Berlín (María-Paz López) i París (Eusebi Val), els quals, al costat del moderador,…

    Gallach va iniciar la seva intervenció admetent que la societat s’enfronta a una nova vida ‘com a mínim fins que no hi hagi vacuna contra el Coronavirus. Fins que això no passi, Gallach aposta per abordar la situació de manera ‘solidària’ i treballar en ‘agendes positives’ de suport a l’interès comú.

    En aquest sentit, la secretària d’Estat d’Afers Exteriors també va voler posar en relleu la ‘ràpida reacció’ de la Unió Europeaen comparació amb altres crisis ‘de menor dimensió’, amb mesures com ‘facilitar crèdits i liquiditat’ als ciutadans que més ho necessiten. També va afegir que ‘el model de globalització que teníem era massa desigual i ara tenim l’oportunitat de repensar-lo‘, i es va mostrar partidària d”adoptar mesures protectores, però sense caure en el proteccionisme’, amb l’objectiu d’evitar la fragmentació de la societat. Per això, ‘es requereixen lideratges forts’.

    En aquest sentit, la corresponsal a Roma, Anna Buj, va destacar l’enfortiment de la figura del primer ministre italià, Giuseppe Conte; mentre que el periodista a París, Eusebi Val, va posar de relleu que l’èxit d’Emmanuel Macron en les pròximes eleccions dependrà de la seva gestió de la crisi econòmica post covid. En el cas alemany, en canvi, María-Paz López va recordar la popularitat d’ Angela Merkel, i va destacar que la ‘relativa bona situació’ del país es deu a la tasca de coordinació entre el govern i els Länder.

    Preguntada per si en l’actual crisi sanitària ha faltat un organisme mundial potent al capdavant, Gallach va reconèixer que sí, ja que l’OMS es va afeblir quan els Estats Units va decidir retirar-li el seu suport. No obstant, va ressaltar que “una OMS reforçada ens interessa a tots”.

    Pel que fa a l’enfrontament entre Estats Units i Xina, ‘Europa té l’oportunitat de forjar-se un espai, no volem ser víctimes ni dels uns ni dels altres‘, va afirmar.

    Durant la intervenció, Gallach va tractar altres nombrosos temes com la suspensió dels drets fonamentals durant l’estat d’alarma, l’euroescepticisme, la xacra de la violència de gènere o el turisme.

    En relació a la vulnerabilitat de les dones davant de la crisi, Cristina Gallach va afirmar que tenim l’oportunitat que ‘el món post covid tingui una mirada de gènere i inclusiva‘. D’això en parlarà l’Assemblea General de les Nacions Unides, on es presentarà la resolució Dones i nenes post covid.

    Pel que fa al turisme, Gallach va admetre que ‘seria imperdonable que l’obertura d’un sector econòmic tan important com és el turístic ens fes fer passos enrere. La decisió ha de ser molt pactada, imaginativa, i si pot ser, europea ‘. A més, va defensar ‘aprofitar la crisi per fer un model turístic més sostenible i respectuós’.

    Subscriu-te al butlletí

    Subscriu-te als nostre butlletí per estar al dia de tot el que fem. Pots rebre el butlletí d’Amics del País i de Barcelona Tribuna, amb informació sobre les nostres activitats i notícies destacades, les convocatòries i novetats de les conferències que organitzem.

  • | |

    Startup catalana, bio-tech oncològiques i universitat. Sinèrgies clíniques

    Startup catalana, bio-tech oncològiques i universitat. Sinèrgies clíniques

    Comissió Salut

    Hora
    Tipus de publicació

    Resum d’activitats

    Hora
    Data

    03-03-2020

    El passat 3 de març, la comissió de Salut i Economia d’Amics del País va organitzar el #debatAmicsdelPaís “Startup catalana, bio-tech oncològiques i universitat. Sinèrgies clíniques”, en el que hi va participar el Sr. Carles Domènech, doctor en Biologia i president executiu i director científic CSO d’Ability Pharma.

    El Sr. Domènech va fer la tesi sobre farmacologia del càncer, va treballar com a investigador en laboratoris d’arreu del món i després va fer el salt a la indústria farmacèutica. Més tard, va crear l’empresa Ability Pharma que ha dissenyat una mol.lècula que fa que les cèl.lules tumorals s’autodestrueixin mitjançant l’autoflàgia. El secret de l’èxit, afirma, és “l’atracció de talent per tal de crear un equip humà multidisciplinar i d’alta qualitat que prové de la indústria farmacèutica i de la universitat, en el nostre cas”.

    Catalunya i Barcelona, sobretot, és un del hubs biotecnològics més importants del món”, va afirmar el Sr. Domènech durant la seva ponència. Això ha estat possible per una barreja de factors: una xarxa hospitalària de qualitat, que des del segle XIX ha impulsat la investigació; grans farmacèutiques, que sempre han apostat per la recerca i la generació de talent; i la creació d’universitats i centres de recerca.

    Darrerament al nostre país ha augmentat la capacitat d’inversió mitjançant l’aparició dels business angels, societats de capital risc i plataformes de crowdfunding, que a la vegada ha servit com a pol d’atracció d’inversió estrangera. “Estem en un bon moment, les coses comencen a anar per bon camí, amb diferents instruments privats financers que ens permeten desenvolupar projectes i que, a més, som pol d’inversió de capital risc estranger”, va afirmar Carles Domènech.

    No obstant, des de fa deu anys, el finançament públic per al sector biotecnològic ha disminuït degut a les dificultats pressupostàries de l’Administració Pública. “Contràriament al que ha passat a la resta de països del nostre entorn, les subvencions públiques del govern espanyol han esdevingut crèdits tous, fet que situa les empreses catalanes i espanyoles en desavantatge. Ha de ser una reivindicació del sector biotecnològic recuperar les subvenciones per tal que les biotecnològiques catalanes continuïn sent competitives a nivell internacional”, va sentenciar el Sr. Domènech.

    Subscriu-te al butlletí

    Subscriu-te als nostre butlletí per estar al dia de tot el que fem. Pots rebre el butlletí d’Amics del País i de Barcelona Tribuna, amb informació sobre les nostres activitats i notícies destacades, les convocatòries i novetats de les conferències que organitzem.

  • | | |

    Zona Franca, motor econòmic i fàbrica d’oportunitats

    Zona Franca, motor econòmic i fàbrica d’oportunitats

    Barcelona Tribuna

    Hora
    Tipus de publicació

    Resum d’activitats

    Hora
    Data

    02-03-2020

    En el marc del Barcelona Tribuna, el delegat especial de l’Estat a El Consorci de la Zona Franca de Barcelona (CZFB), Pere Navarro, va participar al dinar-col·loqui ‘Zona Franca, motor econòmic i fàbrica d’oportunitats’, on va repassar els orígens de la Institució i va detallar alguns dels projectes que estan duent a terme.

    Des del primer moment, Navarro va posar de relleu la importància del Consorci a la capital catalana i a la seva àrea metropolitana, recordant que ‘s’ha adaptat sempre a les circumstàncies, sense quedar-se només en un polígon industrial’. A més, va insisitir en la idea de ‘trencar barreres mentals‘ perquè ‘les distàncies són relatives’ i va destacar que la recent inaugurada de l’estació de la línia L10 de metro l’apropa encara més a la ciutat.

    Pel que fa al pla estratègic de la institució, Pere Navarro va enumerar els tres eixos fonamentals: manteniment del patrimoni, participació en el desenvolupament econòmic del territori i integració urbana i sostenibilitat. Dins de la participació en el desenvolupament econòmic, va destacar la incubadora d’impressió 3D, l’anomenada 3D Factory Incubator, creada l’any passat amb l’objectiu d’incubar 100 empreses en cinc anys, i que en el seu primer any de vida ja té 35 empreses;  potser en un llustre ‘haurem superació el centenar’. A més, a finals de juny s’inaugurarà la primera fase d’el DFactory 4.0, descrita pel delegat del CZFB com la ‘catedral de la indústria de segle XXI’, que aquest 2020 tindrà17.000 metres quadrats, però que n’acabarà tenint 90.000 en una segona fase.

    Colòmbia també es presenta com un dels objectius del Consorci per a aquest any, ja que a l’octubre se celebrarà a Barranquilla el SIL Amèriques. ‘Exportem un model d’èxit, la marca Barcelona i el know how‘. Navarro també va afegir que estan negociant amb el país sud-americà la reproducció de la incubadora 3D ala Zona Franca de Bogotà.

    El delegat també va aprofitar la ponència per anunciar un ‘ambiciós pla d’inversions’ per a Barcelona i la seva àrea metropolitana amb la finalitat d’impulsar la nova economia industrial 4.0., tot i que no va donar més detalls perquè ‘hi ha més socis en el projecte’. No obstant això, va aclarir que ‘estem parlant amb l’Ajuntament de Barcelona i hem de veure com es concreta. Serà molt important per a Barcelona i el seu entorn metropolità’.

    D’altra banda, també va mostrar la seva preocupació sobre la manca d’oferta en estudis lligats a les professions sorgides arran de les noves tecnologies, com l’enginyeria d’aplicacions o el disseny 3D. En aquest sentit, es va comprometre a que el CZFB sigui una de les institucions que faci de ‘connector entre empreses i centres educatius‘.

    Subscriu-te al butlletí

    Subscriu-te als nostre butlletí per estar al dia de tot el que fem. Pots rebre el butlletí d’Amics del País i de Barcelona Tribuna, amb informació sobre les nostres activitats i notícies destacades, les convocatòries i novetats de les conferències que organitzem.

  • | | |

    Emergència climàtica, un oportunitat

    Emergència climàtica, un oportunitat

    Barcelona Tribuna

    Hora
    Tipus de publicació

    Resum d’activitats

    Hora
    Data

    17-02-2020

    En el marc del Barcelona Tribuna, el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Damià Calvet, va participar en el dinar-col·loqui ‘Emergència climàtica, un oportunitat’, on va voler abordar el canvi climàtic des d’un punt de vista d”esperança ‘, i no fixar el focus en el ‘catastrofisme’ i la’denúncia ‘.

    Després de repassar les polítiques en matèria de sostenibilitat dutes a terme per l’executiu català, el conseller va explicar que els principals ‘referents’ del seu govern són els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS), l’agenda urbana i l’acció climàtica; i va afirmar que el full de ruta del govern està centrat en la transició energètica, la descarbonització de la mobilitat i l’economia circular. En aquest sentit, va apostar per una ‘fiscalitat ambiental finalista’, basada en la recaptació de fons per fer front a l’emergència climàtica.

    Durant la seva ponència, el conseller de Territori i Sostenibilitat va aprofitar també per enumerar algunes de les qüestions que tractarà amb el ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, com la possibilitat d’aplicar la vinyeta com a mesura de descarbonització de la mobilitat o la reducció de l’IVA en la compra de vehicles elèctrics, en aquest cas, a debatre amb la vicepresidenta de Transició Ecològica, Teresa Ribera. A més, Calvet va retreure al Govern espanyol la gestió de la xarxa de Rodalies: ‘ens sentim enganyats i dolguts. Fa deu anys es va traspassar el servei, que venia amb 4.000 milions d’euros. Actualment, només s’ha invertit un 14% del total’, va firmar. Per això, va anunciar que demanaran un pla de Rodalies i exigiran que ‘ens transfereixin els diners del dèficit tarifari‘.

    El Port i l’Aeroport de Barcelona van ser altres de les qüestions que van preocupar als assistents, pel CO2 que emeten les dues infraestructures. No obstant això, Calvet va defensar que ‘les grans emissions de l’àrea metropolitana provenen de la mobilitat rodada‘. Pel que fa a la possibilitat d’ampliar la tercera pista de l’Aeroport, va rebutjar categòricament aquesta idea perquè xocaria amb l’espai natural de la zona ZEPA i de la Xarxa Natura 2000. Com a solució, es va mostrar partidari d’un ‘model descentralitzat’ on Girona i Reus siguin els protagonistes ‘perquè encara tenen marge de creixement’.

    D’altra banda, va destacar que la Generalitatimpulsarà un pla de resiliència climàtica al litoral i als territoris de muntanya, zones més vulnerables a temporals, en clara al·lusió als episodis esdevinguts després de la borrasca Glòria.

    Sobre la implantació de zones de baixes emissions (ZBE) ‘a tot el territori‘, va detallar que començaran per ‘ciutats mitjanes i amb grans centres històrics’ i va afegir que es durà a terme tant de forma legislativa com ‘a petició de les ciutats’ .

    Finalment, preguntat per la seva candidatura a les properes eleccions a la Generalitatde Catalunya, Calvet va reconèixer que el seu nom sonava com un dels possibles aspirants i ha va afirmar que està ‘a disposició’ de Junts per Catalunya: ‘per compromís amb el país, el meu i altres noms estem a disposició del que pugui resultar de la reordenació de JxCat i amb el lideratge del president Puigdemont‘, va concloure.

    Subscriu-te al butlletí

    Subscriu-te als nostre butlletí per estar al dia de tot el que fem. Pots rebre el butlletí d’Amics del País i de Barcelona Tribuna, amb informació sobre les nostres activitats i notícies destacades, les convocatòries i novetats de les conferències que organitzem.