Acte de lliurament dels premis Amics del País 2026

17. Març 2026
Hora
18.00
Lloc
Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona (Pl. Sant Jaume, 1. 08002 Barcelona)
Amics del País celebra un dels actes més emblemàtics i amb més història de l’entitat: l’acte de lliurament dels premis Amics del País, un ferm compromís amb el progrés de la ciutat i del país.
Amics del País farà entrega del 15 beques Dr. Joan Guinovart i del Premi Llegat Valldejuli, en total, l’entitat bicentenària destinarà més de 85.000 euros per fomentar l’excel·lència investigadora i la igualtat d’oportunitats.
Més de 85.000 euros per fomentar l’excel·lència investigadora i la igualtat d’oportunitats
L’acte serà presidit per l’Excm. Sr. Jaume Collboni, alcalde de Barcelona, i pel Sr. Miquel Roca i Junyent, president d’Amics del País, i tindrà lloc al Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona. Enguany, el tradicional discurs d’obertura anirà a càrrec del Mgfc. Sr. Joan Guàrdia, rector de la Universitat de Barcelona, que pronunciarà la conferència “La Universitat i la Ciutat”, en motiu del 575è aniversari de la seva fundació.
Història dels premis Amics del País
Els premis Amics del País, que consten actualment de les Beques Dr. Joan Guinovart, el premi Llegat Valldejuli i el premi Alexandre Pedrós, és l’herència de dos segles de compromís amb la ciutat i el país.
El 1856, enguany farà cent setanta anys, i seguint l’exemple de l’Acadèmia Francesa, es van instaurar els premis a la virtut “per accions meritòries d’individus de la classe obrera” que realçaven els valors de la família, el treball, la fidelitat, el sacrifici i la heroïcitat. Aquests guardons van durar un segle i van esdevenir una de les accions més rellevants de la Societat Econòmica Barcelonesa d’Amics del País.
Els premis Amics del País és l’herència de dos segles del compromís de l’entitat amb la ciutat i el país.
La importància dels premis a la virtut va ser tan notòria a l’època que, fins i tot, el 1860, la reina Isabell II i el rei consort Francesc d’Assís de Borbó van assistir al solemne acte de lliurament dels premis al Saló de Cent de Barcelona per fer-ne entrega personalment als guardonats.
A més, tot i que no hi van faltar les crítiques als premis a la virtut, la seva popularitat i acceptació social van quedar palesa en l’himne que va compondre el mateix Anselm Clavé per ser interpretat en la festa anual de la Societat Econòmica Barcelonesa d’Amics del País el 19 de novembre de 1861.

Tot i que en un principi la dotació econòmica per als guardons provenia d’una donació de la Sociedad Catalana General de Crédito, amb una legítima voluntat propagandística, aquests premis es van anar ampliant amb noves donacions de benefactors i, amb aquestes, es van anar creant noves tipologies de premis dins del marc als premis a la virtut.
Un d’aquests filantrops va ser l’arquitecte, urbanista i soci d’Amics del País, Àngel Josep Baixeras, responsable del Pla de reforma interior de Barcelona que donaria pas a l’obertura de la Via Laietana, que va deixar 50.000 pessetes en títol de deute en benefici dels premis a la virtut.
També ho va ser Josepa Mataró de Larumbe, que havia estat dotze anys secretària de la Junta de Dames de la Societat Econòmica Barcelonesa d’Amics del País, i que, des de 1864 va instaurar un premi destinat a una nena que hagués continuat estudiant a les escoles de la Junta de Dames fins als dotze anys amb bon aprofitament.
Finalment, cal destacar el premi dotat pels deixebles del científic Joan Agell, primer catedràtic de Química de la nova Universitat de Barcelona restaurada i rector d’aquesta entre el 1863 i el 1865, amb l’objectiu de reconèixer l’autor d’una memòria sobre un tema científic o econòmic amb un impacte rellevant per a Catalunya.
El 2016, Amics del país va actualitzar la convocatòria dels premis amb l’objectiu de centrar els esforços en promocionar la formació investigadora en el camp de la recerca científica
Amb una clara mostra de renovació dels premis per tal d’adaptar-los als reptes de la societat actual, el 2016 Amics del país va actualitzar la convocatòria dels premis amb l’objectiu de centrar els esforços en promocionar la formació investigadora en el camp de la recerca científica, convocant les beques per a joves investigadors, que l’any passat va passar a denominar-se Beques Dr. Joan Guinovart en reconeixement del que va ser el president de la comissió de Recerca de l’entitat.
A més, amb la finalitat d’enderrocar les muralles de la desigualtat creixent, Amics del País convoca anualment el premi Llegat Valldejuli.