Albert Rivera Díaz
Albert Rivera Díaz (Barcelona, 15 de novembre de 1979) és un polític català. És president de Ciutadans - Partit de la Ciutadania i va ser candidat per aquest partit a president de la Generalitat de Catalunya a les eleccions del 2006, 2010 i 2012.
Albert Rivera és l'únic fill del matrimoni compost pel barceloní Agustín Rivera, membre d'una família obrera de la Barceloneta, i per la malaguenya María Jesús Díaz, que havia emigrat amb 13 anys des del petit poble de Cútar seguint els passos de el seu germà gran, el qual havia obert una botiga d'electrodomèstics.
De petit, Albert va passar un parell d'estius i algunes setmanes a Cútar, on era conegut com El nét del Lucas. Amb els anys, la major part de la seva família materna es va anar traslladant també a Catalunya, excepte precisament el seu avi Lucas Díaz, qui havia estat el primer a emigrar als anys 1960 a França i després a Suïssa.
Eventualment el matrimoni Rivera Díaz va muntar els seus propis negocis i es va traslladar a viure a l'Ametlla del Vallès, on va poder matricular el seu fill a l'Escola Cervetó, un col·legi concertat de Granollers. Allà, Rivera va practicar la natació de competició durant vuit anys, i va arribar a ser dues vegades campió de Catalunya en estil braça, la primera vegada amb 16 anys. Va conèixer també a la que seria la seva parella fins al 2013.
Va estudiar Dret a la Facultat de Dret ESADE (Universitat Ramon Llull). En accedir a aquesta universitat, es va passar al waterpolo, al qual va jugar durant vuit anys. Va començar, a més, a interessar-se per la política i l'oratòria, sota la influència de professors com el peruà José Carlos Remotti, i va participar en una lliga d'equips universitaris de debat per tot Espanya; el seu equip va resultar vencedor al 2000. Entre els seus professors, va tenir també a Francesc de Carreras, catedràtic de Dret Constitucional i impulsor de la plataforma cívica Ciutadans de Catalunya que va donar origen a Ciutadans.
Va estudiar durant el 2001 a la Universitat d'Hèlsinki (Finlàndia), gràcies al programa Erasmus.
Un cop llicenciat, al setembre de 2002, va començar a treballar a la Caixa d'Estalvis i Pensions de Barcelona ( "la Caixa"), a més de realitzar un postgrau en Dret Constitucional.
El 2004 Rivera va aprovar les oposicions internes de la Caixa i va treballar fins a 2006 com a lletrat a l'Assessoria Jurídica dels Serveis Centrals de La Caixa. Va sol·licitar una excedència voluntària per preparar les eleccions de 2006. D'aquella època, i segons les seves pròpies afirmacions, manté la seva afiliació a la Unió General de Treballadors (UGT).
Al primer Congrés de Ciutadans - Partit de la Ciutadania, celebrat al juliol de 2006, es van elaborar diverses llistes per elegir president i secretari general del partit. Una d'elles, que seria l'escollida, va ser elaborada per Ángel de la Fuente i/o per Arcadi Espada i contenia una llista de candidats per ordre alfabètic de nom. Va ser així com Albert Rivera va ser escollit president i Antonio Robles Almeida secretari general.
A les eleccions al Parlament de Catalunya de 2006 Rivera va ser candidat a president de la Generalitat de Catalunya. Un element notori de la seva campanya va ser el cartell de campanya del seu partit en el qual va aparèixer nu. El partit va obtenir tres diputats, de manera que va esdevenir la sisena força política de Catalunya. Al Parlament, Rivera destacaria per usar el castellà, a més del català. Admirava l'estil de rivals seus, com Antoni Fernández Teixidó i Higini Clotas.
Al setembre de 2007, Albert Rivera va rebre al seu domicili particular amenaces de mort perquè en un termini de dos mesos abandonés "la seva política contra el nacionalisme". A les portes del seu domicili hi havia un panell amb una foto de Rivera amb una bala clavada en el seu front i al voltant sang caient de la ferida. Tanmateix, al costat del paquet es va trobar una carta amb amenaces de mort.
Al gener de 2008, i malgrat la seva disposició inicial contrària, Albert Rivera va anunciar la seva candidatura a les eleccions primàries de Ciutadans com a cap de llista al Congrés dels Diputats a les eleccions generals del 9 de març de 2008 per la circumscripció de Barcelona.
Va completar la seva formació amb un curs de màrqueting polític a la Universitat George Washington dels Estats Units.
Albert Rivera va ser un dels diputats contraris a la prohibició de les curses de braus a Catalunya. Amb motiu d'aquest posicionament, Albert Rivera, amb el diputat del PP, Rafael Luna, i el torero Serafín Marín, va sortir a espatlles de la plaça de toros Monumental de Barcelona la tarda del 26 de setembre de 2010.
En un procés d'eleccions primàries dins del partit, Albert Rivera va ser escollit candidat a la presidència de la Generalitat de Catalunya per a les eleccions catalanes de 2010. Al cartell electoral, Rivera va aparèixer vestit, amb la resta de candidats nus al fons. A les eleccions, va tornar a obtenir l'acta de diputat per la província de Barcelona (circumscripció per la qual era cap de llista).
Va tenir la seva primera i per ara única filla, fruit de la seva relació amb la seva xicota des de l'adolescència.
A les eleccions al Parlament del 25 de novembre de 2012, el partit d'Albert Rivera va aconseguir triplicar la seva representació al Parlament de Catalunya, aconseguint nou escons. Davant els resultats (275.007 vots, equivalents al 7,56%, amb 9 escons), i d'acord amb el seu programa electoral, Rivera va defensar la dimissió d'Artur Mas com a President de la Generalitat de Catalunya, en haver perdut el seu partit 12 escons i no aconseguir la majoria absoluta a la qual aspirava quan va avançar les eleccions (1.116.259 vots, equivalents al 30,70% de l'electorat i 50 escons).
Al juliol de 2015 va ser escollit candidat del partit a la presidència del govern, sense necessitat de primàries, en ser l'únic dels 5 militants presentats a aconseguir els 509 avals necessaris (va obtenir 2.904 avals dels 3.031 possibles).